Volgens de vakbond gaat het om ongeveer duizend medewerkers van Kroymans,
importeur van onder meer Saab, Hummer en Kia. "Zij hadden allang betaald
moeten zijn. Er zijn mensen die veel overuren hebben gemaakt en nog helemaal
niets hebben ontvangen”, zei CNV-bestuurder Dolf Polders.

Pas bij faillissementen
Volgens UWV mogen de betalingsverplichtingen pas overgenomen worden als er
sprake is van een faillissement. "De holding en een aantal
werkmaatschappijen zijn failliet, maar heel veel werkmaatschappijen ook
niet. Voor deze onderdelen is de werkgever verantwoordelijk; wij kunnen daar
de betalingsverplichtingen niet van overnemen”, aldus UWV-woordvoerder
Frank Bartels.

Woensdag zijn volgens het CNV vier bedrijfsonderdelen van Kroymans failliet
verklaard. Het zou gaan om Kroymans Import Europe, het onderdeel dat
Cadillac, Corvette en Hummer naar Nederland haalde, de Retailgroup (de
showrooms), Kroymans Car Import en Kroymans Corporation.

Geen commentaar
Het faillissement is nog niet officieel aangekondigd. Kroymans mag op last van
de bewindvoerders geen commentaar geven. De onderneming, een van de grootste
autobedrijven van Nederland, verkeerde sinds een week in surseance van
betaling. De schulden bij Kroymans zouden inmiddels zijn opgelopen tot 1,4
miljard euro.

Kroymans kwam onlangs in acute betalingsproblemen door de sterk gedaalde
autoverkopen. In het eerste kwartaal van dit jaar is de verkoop van nieuwe
auto’s in Nederland met bijna een kwart afgenomen. Veel consumenten stellen
door de economische crisis dure aankopen uit.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl